Berikut Daftar Peraih Penghargaan di Piala AFF 2014

Advertisement

Berakhirnya Turnamen Piala AFF melahirkan Thailand sebagai juara usai menang agregat 4-3 atas Malaysia di final yang berlangsung dalam dua leg. Trofi ini sekaligus menjadi akhir dari penantian panjang, setelah terakhir kali Thailand juara pertandingan ini 12 tahun silam.

Thailand tak hanya membawa satu gelar dari pertandingan dua tahunan ini, salah satu pemain bintang mereka dianugerahkan Pemain terbaik Piala AFF 2014. Dia adalah Chanatip Songkrasin, yang memang tampil luar biasa sepanjang Piala AFF 2014.

Pasukan Kiatisuk Senamuang juga boleh berbangga dengan keberhasilan mereka menjadi juara tahun ini. Sebab, gelaran itu menjadi gelaran Piala AFF (dulu Piala Tiger) mereka yang keempat atau menyamai torehan yang dimiliki Singapura.

Kekecewaan Malaysia yang hanya menjadi runner up mungkin sedikit terobati, kerana pemain tengah mereka, Safiq Rahim dinobatkan sebagai peencetak gol terbanyak Piala AFF 2014. Safiq menjaringkan enam gol sepanjang turnamen sepak bola antara negara di Asia Tenggara ini.

Sementara itu, Vietnam mendapat gelaran pasukan Tim Fair Play Piala AFF 2014, meski hanya melaju sampai babak semifinal, sebelum disingkirkan Malaysia. Anehnya, para pemain Vietnam belakangan dicurigai oleh federasi sepakbola mereka sendiri atas keterlibatan dalam match fixing dalam laga semifinal leg kedua kontra Harimau Malaya.  

Berikut daftar peraih penghargaan di Piala AFF 2014:

Juara: Thailand
Runner-up: Malaysia
Pemain Terbaik: Chanatip Songkrasin (Thailand)
Penjaring terbanyak: Safiq Rahim (Malaysia)
Pasukan Fair Play: Vietnam

Jangan sampai ketinggalan berita-berita terbaru dan terbaik dari blog Antv Bola. Berlangganan melalui email sekarang juga yah :) :

0 Response to "Berikut Daftar Peraih Penghargaan di Piala AFF 2014"

Post a Comment