Vietnam Kalahkan Laos 3-0, Peluang Indonesia Masuk Semifinal Semakin Berat

Advertisement
Harapan timnas Indonesia untuk lolos ke semifinal Piala AFF 2014 kian menipis. Pasalnya, tuan rumah Vietnam sukses menggebuk Laos dengan skor 3-0 di penyisihan Grup A, Selasa 25 November 2014.

Dengan kemenangan ini, Vietnam membuka lebar pintu untuk lolos ke babak semifinal. Pasukan Toshiya Miura saat ini berada di posisi 2 Grup A dengan 4 poin dari 2 laga. Vietnam hanya butuh 1 poin di laga terakhir melawan Filipina untuk memastikan tiket ke babak 4 Besar.

Tampil di depan pendukungnya sendiri, Vietnam sudah mendominasi perlawanan sejak awal. Pada babak pertama, tuan rumah terus menggempur pertahanan Laos. Namun, lini belakang lawan yang solid masih sukar ditembusi.

Baru pada minit ke-27, Vietnam berjaya membolosi gawang pasukan tetamu. Tim berjuluk Tuyen itu unggul lewat sontekan Vu Minh Tuan. Dia memanfaatkan umpan penemuan dari Le Tan Tai. Skor 1-0 bertahan hingga jeda.

Meski mendominasi, Vietnam hanya punya satu tembakan ke arah gawang hingga pertengahan babak kedua. Peluang terbaik diperoleh pada minit ke-67 melalui aksi Minh Tuan. Malangnya, kali ini sepakan pemain sayap Tuyen itu berjaya dihalang penjaga gol Laos.


Pada minit ke-82, giliran pemain pengganti Nguyen Van Quyet yang mempunyai peluang. Tapi, peluang ini tak berbuah gol kerana tendangan Van Quyet tak sempurna.


Tak lama berselang, giliran Le Cong Vinh yang mengancam gawang Laos. Lagi-lagi, penjaga gol Sengathit Somvang berjaya mengamankan gawangnya.


Usaha Vietnam baru membuahkan hasil pada minit ke-84. Bola muntah hasil sepakan Le Tan Tai berjaya dimanfaatkan Cong Vinh.


Empat minit kemudian, gawang Laos kembali jebol. Kali ini, sontekan Nguyen Huy Yung yang memaksa Somvang tak berdaya. Skor 3-0 untuk Vietnam berlangsung hingga akhir laga.


susunan Pemain

Vietnam: Tran Nguyen Manh, Que Ngoc Hai, Dinh Tien Thanh, Le Phuoc Tu, Nguyen Van Bien, Le Tan Tai, Nguyen Huy Hung, Vu Minh Tuan, Nguyen Anh Duc, Le Cong Vinh, Vo Huy Toan


Laos: Sengathit Somvang, Saynakhonevieng Phommapanya, Ketsada Souksavanh, Saison Khounsamman, Bounthavy Sipasong, Keoviengphet Lithideth, Phommmasane, Khonesavanh Sihavong, Vilayout Sayyabounsou, Souk Aphone Vongchiengkham, Khampheng Sayavutth

Source : VivaBola
Image via : affsuzukicup

Jangan sampai ketinggalan berita-berita terbaru dan terbaik dari blog Antv Bola. Berlangganan melalui email sekarang juga yah :) :

0 Response to "Vietnam Kalahkan Laos 3-0, Peluang Indonesia Masuk Semifinal Semakin Berat"

Post a Comment