Berikut Daftar Tim Yang Lolos 16 Besar Liga Champions

Advertisement
Sebanyak 11 pasukan sudah memastikan diri lolos ke babak 16 besar Liga Champions. Tercatat 5 pasukan sukses lolos selepas melalui matchday 5, menyusul 6 pasukan sebelum ini yang sudah terlebih dahulu lolos.

Jerman dan Sepanyol menjadi pasukan yang paling banyak meletakkan wakilnya di babak 16 besar. Dua negara tersebut masing-masing sukses meloloskan 3 wakilnya.

Jerman diwakili Bayern Munich, Borussia Dortmund, dan Bayer Leverkusen. Sementara itu, Atletico Madrid, Barcelona, dan Real Madrid menjadi wakil Sepanyol.

Berikut 11 pasukan yang sudah memastikan lolos ke babak 16 besar:

1. Atletico Madrid
Atletico memastikan diri lolos setelah tekuk Olympiakos 4-0 di matchday 5. Satu tempat lagi di Grup A diperebutkan Juventus dan Olympiakos.

2. Real Madrid
Madrid benar-benar sangat menarik. Sudah memastikan lolos di matchday 4, Los Blancos menjaga kesempurnaan dengan menekuk Basel 1-0 di matchday 5. Sang juara bertahan menjadi satu-satunya pasukan yang mempunyai rekod sempurna di Liga Juara-Juara musim ini.

3. Bayer Leverkusen
Walaupun ditakluk AS Monaco 0-1 di matchday 5, Leverkusen tetap memastikan lolos. Hal itu tak lepas dari kemenangan Zenit St Petersburg atas Benfica dengan skor 1-0. Kerana pada laga terkini, Monaco (8 mata) yang menjadi runner up akan bersua Zenit (7).

4. Borussia Dortmund
Dortmund memastikan tiket ke babak 16 besar selepas mengalahkan Galatasaray 4-1 di matchday 4.

5. Arsenal
Arsenal akhirnya menemani Dortmund sebagai wakil Kumpulan D. Kemenangan 2-0 atas Die Borussen menentukan langkah The Gunners.

6. Bayern Munich
Langkah Bayern di Kumpulan E tak terbendung. Die Roten sudah mengunci tiket ke babak 16 besar usai mengalahkan AS Roma 2-0 di matchday 4.

7. Paris Saint-Germain
Selepas ditahan imbang Ajax Amsterdam 1-1 di matchday 1, langkah PSG tak terbendung. Mereka memastikan lolos di matchday 4 usai menyapu bersih kemenangan dari matchday 2 hingga 5.

8. Barcelona
Barca dipastikan menemani PSG lolos setelah mengalahkan Ajax Amsterdam 2-0 di matchday 4. Permainan terakhir melawan PSG akan menentukan kedudukan juara kumpulan.

9. Chelsea
Chelsea memastikan lolos setelah membantai tuan rumah Schalke 5-0 di matchday 5.

10. Porto
Porto sudah lolos di matchday 4 selepas menewaskan Athletic Bilbao 2-0.

11. Shakhtar Donetsk


Kekalahan 0-1 dari Bilbao di matchday 5 justru sanggup meloloskan Donetsk. Hal ini tak lepas dari kemenangan Porto 3-0 atas BATE Borisov.

Source : VivaBola
image via : Tempo

Jangan sampai ketinggalan berita-berita terbaru dan terbaik dari blog Antv Bola. Berlangganan melalui email sekarang juga yah :) :

0 Response to "Berikut Daftar Tim Yang Lolos 16 Besar Liga Champions"

Post a Comment