Musim Depan Main Dalam 3 Kompetisi, Persib Buru 3 Sponsor Utama

Advertisement
Seolah tak mau kalah dalam urusan buru memburu seperti yang dilakukan Pelatih Djadjang Nurdjaman dan Pengurus Umuh Muchtar. Pasukan marketing Persib Bandung, kini tengah gencar memburu. Bezanya jika Umuh dan Djanur menawarkan wang demi mendapatkan pemain idaman, yang diburu pasukan marketing Persib sebaliknya yakni mencari wang.

Pengarah Marketing dan Promosi PT Persib Bandung Bermartabat (PBB), Muhammad Farhan, mendedahkan, usaha memburu sponsor baru untuk pertandingan musim depan harus secepat mungkin dilakukan, sebab baru sponsor apparel League yang memastikan tetap bekerja sama.


"Setakat ini baru League kerana kontraknya memang tiga tahun. Sponsor Persib lain di musim 2014 saat ini masih dalam proses rundingan semula, "jelas Farhan kepada wartawan.


Terlebih setelah dilakukan mesyuarat penilaian dengan pihak pengurusan, petinggi PT PBB dan kakitangan pelatih di Graha Persib, Minggu 23 November 2014, diperoleh angka anggaran jika keperluan bajet kelab musim depan bakal membengkak hingga 50 peratus berbanding musim 2014.


Hal itu disebabkan beberapa faktor. Pertama, pertandingan Indonesia Super League (ISL) akan kembali menggunakan format pertandingan penuh yang automatik membuat jumlah pertandingan bakal jauh lebih banyak. Imbasnya, di pasukan pun bakal lebih besar kerana akan kembali berkunjung ke kawasan di luar Pulau Jawa seperti Kalimantan dan Papua.


Kedua, bakal tampilnya Maung Bandung di kancah pertandingan AFC Cup 2014. Dan ketiga, ada kemungkinan musim depan PT Liga Indonesia bakal kembali merangka Piala Indonesia yang sudah tiga musim terakhir tak diadakan.


Untuk mengangkat pembekalan dari sponsor, Farhan mendedahkan pihaknya akan melaksanakan strategi multilevel sponsorship. Di mana sponsor yang terpampang di pakaian Persib di masing-masing pertandingan akan berbeza. Artinya Persib akan menawarkan diri sebagai tiga produk sekaligus, Persib ISL, Persib AFC Cup dan Persib Piala Indonesia.


"Musim depan kami akan terapkan strategi multilevel sponsorship, kerana ini ada kaitannya dengan peraturan sponsor yang berbeza di masing-masing pertandingan yang musim depan akan kita jalani. Di AFC Cup misalnya, ada sekatan jumlah sponsor di jersi pasukan, "ungkap Farhan.


Farhan optimistik target menaikkan pendapatan dari sponsorship boleh tercapai. Sebab, selain majoriti sponsor lama kemungkinan bakal meneruskan kontrak kerja sama. Beberapa sponsor baru, juga mulai melirik dan tertarik menyokong Persib.


Bahkan, Farhan mendakwa ada salah satu sponsor 'kakap' yang siap masuk menjalin kerja sama dengan Persib. "Mereka juga menjadi sponsor kelab Borussia Dortmund. Belum boleh saya sebutkan, yang jelas kita sudah melakukan pertemuan awal dan mereka menyatakan tertarik. Insyaallah dalam masa terdekat akan kembali melakukan pertemuan dengan mereka di Kuala Lumpur, "tuturnya.


Sementara itu, Pengarah Utama PT PBB Glenn Sugita mengharapkan anak buahnya dapat memenuhi harapan meningkatkan sasaran pendapatan dari sponsor hingga 50 peratus.



"Saya juga sudah dapat laporan ada beberapa calon sponsor baru yang berminat. Mudah-mudahan saja dapat ditingkatkan kerana keperluan musim depan memang lebih besar. Anggaran untuk belanja pemain tetap yang paling besar, selepas itu keperluan penginapan pasukan dan lain-lain, "terang orang nombor satu di Maung Bandung tersebut.

Source : VivaBola

image via : Liputan6

Jangan sampai ketinggalan berita-berita terbaru dan terbaik dari blog Antv Bola. Berlangganan melalui email sekarang juga yah :) :

0 Response to "Musim Depan Main Dalam 3 Kompetisi, Persib Buru 3 Sponsor Utama"

Post a Comment