Supporter Malaysia Dilarang Masuk Singapura

Advertisement

Berita mengejutkan datang dari Grub B Piala AFF 2014 di Singapura. Sejumlah suporter Malaysia ditolak masuk ke dalam Negeri Singa untuk mendukung pasukan kebangsaan mereka.

Malaysia menghadapi Myanmar pada laga perdana mereka di Piala AFF edisi ke-10 ini di Stadium Jalan Besar, hujung minggu lalu. Pada laga yang berkesudahan 0-0 itu Harimau Malaya sepi dukungan.

Seperti yang dilaporkan oleh Harian Metro, tercatat hanya 400 penyokong Malaysia yang hadir langsung di laga tersebut. Padahal, panitia pelaksana pertandingan sudah menyiapkan jatah 1,500 tiket.


Dokumen Perizinan
Setelah diusut, ternyata sejumlah suporter Malaysia ditolak masuk Singapura oleh pihak imigresen. Menurut dokumen yang banyak dimuat naik oleh akaun Twitter @ ultrasmalaya07, imigresen Singapura tidak boleh memberikan penjelasan.

Menurut dokumen pelesenan melintas, banyak suporter Malaysia yang tak diberi izin masuk Singapura akibat "tidak boleh diterima lewat oleh polis imigrasi yang sedang bertugas". Alasan ini dianggap kurang jelas apa penyebabnya.

Hal ini langsung mendapatkan reaksi daripada Menteri Belia dan Sukan Malaysia, Khairy Jamaluddin, yang mengecam tindakan imigresen Singapura yang melarang suporter Malaysia untuk hadir.

"Saya sudah menulis kepada pihak pemerintah Singapura meminta penjelasan kenapa suporter Malaysia diberi layanan begitu buruk sehingga dilarang masuk Singapura untuk menonton pasukan kebangsaan mereka. Padahal suporter Myanmar sangat ramai," keluh Khairy Jamaludin dalam akaun Facebook rasminya.

"Walaupun kami menghormati prosedur negara lain, tapi saya tidak puas dengan tindakan mereka terhadap penyokong bola sepak Malaysia. Saya menunggu penjelasan pihak Singapura dan akan segera meresponnya," lanjut lelaki yang jabatan rasminya sebagai Menteri Belia dan Sukan Malaysia tersebut.

Untuk dua laga seterusnya di Singapore National Stadium, Malaysia mendapat jatah tiket lebih besar iaitu 2,300 keping tiket. Menurut salah satu pengurus Persekutuan Bola Sepak Malaysia, 1,300 tiket sudah habis dibeli pendukung mereka.

Source : VivaBola
Image via : photobucket

Jangan sampai ketinggalan berita-berita terbaru dan terbaik dari blog Antv Bola. Berlangganan melalui email sekarang juga yah :) :

0 Response to "Supporter Malaysia Dilarang Masuk Singapura"

Post a Comment