Singapura Kalah 2-1 dari Thailand di Laga Pembuka Piala Suzuki

Advertisement

Usaha Singapura untuk mempertahankan gelaran juara Piala AFF menjadi curam selepas menelan kekalahan 2-1 dari Thailand di laga perdana Kumpulan B di Stadium National, Minggu (23/11) malam.

Singapura dan Thailand memperagakan perlawanan menarik, dan permainan agresif berlaku sepanjang 90 minit. Namun pelaksanaan penalti Charyl Chappuis dua minit menjelang laga berakhir memaksa tuan rumah menelan pil pahit.


Pada Awal Babak pertama

Permainan terbuka dipamerkan Singapura dan Thailand di pertandingan ini. Singapura yang bermain di hadapan penyokong lebih dulu memberikan tekanan, namun sukar menembusi pertahanan Thailand.

Alih-alih mengungguli lawannya lebih dulu, justru gawang Singapura yang dibolosi pertama kali di minit kesembilan. Penetrasi Prakit Deeporm mampu memperdayai Baihakki Khaizan, dan melepaskan umpan silang. Mongkol Tossakrai yang berdiri bebas menyambut umpan itu, dan dengan mudah menjaringkan.

Kecolongan gol cepat Thailand, Singapura berusaha bangkit. Usaha mereka membuahkan hasil di minit ke-20. Umpan silang Shaiful Esah dilanjutkan Khairul Amri dengan tandukannya untuk gawang Kawin Thammasatchanan.

Gol ini menumbuhkan kepercayaan diri pemain Singapura. Mereka mampu menguasai permainan, dan memaksa barisan pertahanan Thailand bekerja keras. Hanya saja penyelesaian akhir yang buruk membuat mereka gagal membalikkan keadaan.


Selepas mendapat tekanan Singapura selama sepuluh minit, Thailand kembali mencari permainannya, dan mendapatkan peluang melalui Kroekrit Thaweekarn dan Kirati Keawsombut. Walaupun demikian, skor 1-1 tetap bertahan hingga babak pertama usai.


Pada Babak kedua

Permainan terbuka tetap diperagakan Singapura dan Thailand. Tim besutan Kiatisuk Senamuang ini mengambil inisiatif serangan lebih dulu. Kroekrit cuba melepaskan tendangan dari luar kotak penalti, namun dapat ditepis Hassan Sunny di minit ke-52.

Singapura bertindak balas permainan agresif Thailand. Peluang diperoleh tuan rumah pada minit ke-63. Shahdan Sulaiman menusuk masuk ke pertahanan Thailand, dan melepaskan umpan matang kepada Shahril Ishak, tapi kapten Singapura ini tidak boleh mengawal bola dengan baik, sehingga dapat diamankan Kawin.


Selepas mendapat tekanan Thailand yang sebelum ini mengebom pertahanan Singapura, peluang kembali diperolehi tuan rumah di minit ke-74. Umpan penemuan Shahril disambut Faris, tapi sepakannya hanya menghentam jala Kawin di sisi kiri.


Thailand yang mengalami kesukaran menembusi pertahanan Singapura cuba melepaskan tendangan dari luar kotak penalti, salah satunya dilakukan Sarach Yooyen. Namun sepakan keras Yooyen dari jarak 20 meter dapat ditepis Hassan.


Dua minit menjelang perlawanan berakhir, Thailand berjaya gawang Singapura melalui pelaksanaan penalti Charyl Chappuis. Hadiah penalti diberikan pengadil selepas bola umpan silang yang dilepaskan Charyl dari sisi kiri pertahanan Singapura terkena tangan Safuwan Baharudin. Skor 2-1 berlangsung hingga laga berakhir.

Sumber : Goal

Jangan sampai ketinggalan berita-berita terbaru dan terbaik dari blog Antv Bola. Berlangganan melalui email sekarang juga yah :) :

2 Responses to "Singapura Kalah 2-1 dari Thailand di Laga Pembuka Piala Suzuki"